Prijs is belangrijk, maar zeker niet doorslaggevend. Om auto's goed zichtbaar te laten zijn op portals proberen veel autobedrijven altijd bovenaan te staan.
Dat is kostbaar en vaak van tijdelijke aard.
Bijvoorbeeld door onder de laagste vraagprijs te gaan, deze plekken betaalde posities zijn of doordat nieuwer aanbod boven staat. Door uitgebreide zoekopties en aparte landingspagina's komen bezoekers al lang niet meer alleen op de standaard resultatenpagina's binnen bij het zoeken naar auto's (lees ook dit artikel van Paul de Vries).
Elke auto heeft bijzondere kenmerken die voor kopers interessant zijn. Bij inkoop wordt al bepaald waarom een auto met bepaalde opties interessant is. Toon dat ook prominent in de advertentie en vermeld het dus niet alleen in de titel.
Bijvoorbeeld:
Maar nog belangrijker zijn het de standaard opties, optie pakketten, bestelde opties en accessoires die de auto onderscheidend maken. Zorg dat die eruit springen in de advertentie. Als de vorige eigenaar een auto zorgvuldig heeft samengesteld moet dat direct duidelijk zijn in de zoekresultaten én op uw eigen website.
Hoe presenteer je dat in één oogopslag?
Bij nieuwe auto's is dat al de normaalste zaak van de wereld. Zie bijvoorbeeld hoe Audi en Volkswagen hun auto's aanprijzen door de focus te leggen op onderscheidende opties. Er worden zelfs landelijke marketingcampagnes voor opgezet met speciaal ontworpen landingspagina's!
De highlights staan centraal.
(Bovenstaand het audi voorbeeld - beeldmateriaal audi.nl)
(bovenstaand het VW voorbeeld, beeldmateriaal volkswagen.com)
Maar bij occasions gebeurt dit nog maar mondjesmaat.
Dat is jammer, want juist bij gebruikte auto's is dit waar de klant op let. Het echte onderscheid wordt gemaakt door individuele opties uit te lichten.
'ABS' en 'airco' zijn opties die min of meer vanzelfsprekend worden geacht op occasions na 2010. Maar zaken als 'gesture control', 'comfort smartphonepakket', 'traffic jam assist' en 'active info display' kunnen zeker tot onderscheidende smaakmakers worden gerekend. Verstop ze niet in saaie opsommingen en lange tekstblokken!
Wheelerdelta werkt met een sterrensysteem om opties als onderscheidend te markeren.
Vink eenvoudig de opties en kenmerken aan die onderscheidend zijn voor het voertuig. Deze opties worden vervolgens apart behandeld en separaat aangeleverd aan occasion portals en uw eigen website.
Zo ontstaat als het ware een soort "highlight tour" van de betreffende auto. En voor de bezoeker is direct duidelijk wat deze auto zo bijzonder maakt. Uiteraard komen de onderscheidende opties ook op de prijskaart mee.
Zo ziet het er bijvoorbeeld op de website uit:
Verreweg de meeste autoadvertenties tonen de voertuigopties in één lange lijst op alfabetische volgorde. Dat is niet alleen moeilijk leesbaar en slecht vergelijkbaar, maar ook een gemiste verkoopkans. Het is voor bezoekers niet duidelijk wat juist déze auto bijzonder maakt.
Opties kunnen thematisch worden gegroepeerd in logische categorieën, zoals ‘interieur’, ‘exterieur’, ‘veiligheid’, ‘infotainment’ en ‘milieu’. Dat maakt de presentatie direct een stuk aantrekkelijker en mag eigenlijk in geen enkele moderne occasionadvertentie meer ontbreken!
De mooiste weergave is om een occasion te presteren op de manier hoe nieuwe auto's uit een car configurator rollen. Je ziet dan als koper precies hoe het luxeniveau van de auto is opgebouwd.
Een voorbeeld
Kortom, de highlight tour voor occasions op uw website is wat ons betreft geboren! Dit zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als een goede fotoreportage en unieke voertuigomschrijving. Wheelerdelta is er al klaar voor. Het enige dat succes nog in de weg staat is uw eigen creativiteit!
Wheelerdelta is het meest complete en moderne voorraadbeheer en adverteer platform voor de autobranche. Meer over Wheelerdelta.